Hybridní a elektrické pohony: Vyznáte se ve všech typech?
Hyundai Kona Electric. Foto: Oldřich Hájek
Zajímavosti

Most - Trendy technického vývoje a chuť zákazníků kupujících nové automobily se v posledních letech výrazně mění. Hybridní a elektrické vozy už nejsou pouhým doplňkem modelových řad výrobců z celého světa, kteří se se stále přísnějšími emisními limity snaží vytvořit silnou elektrifikovanou páteř své produkce.

V současné době se na trhu setkáváme s různými typy elektrifikovaných modelů, z nichž některé využívají elektrický pohon jen částečně, jiné jsou na něm naopak zcela závislé. V zásadě existuje 5 druhů elektrifikovaných vozidel.

Modelová řada značky Hyundai již dlouhodobě nabízí elektrifikované modely a pokrývá všechny druhy elektrických pohonů – mild-hybridní, hybridní, plug-in hybridní, čistě elektrický a elektrický pohon s vodíkovým palivovým článkem. Pojďme si představit jednotlivé konstrukce elektrifikovaných pohonů a zjistěme, jaké jsou jejich výhody, nebo naopak nevýhody.

MILD-HYBRID (MHEV)

Mild-hybridní pohon je zpravidla nejjednodušší a v současnosti stále více používanou konstrukcí hybridního pohonu. Elektromotor podporuje funkci běžného spalovacího motoru, ale vůz neumí jet čistě na elektrický pohon.

Automobily s mild-hybridním pohonem jsou vybaveny elektrickou sítí pod napětím 48V, malým akumulátorem pro uložení elektrické energie, elektromotorem tzv. startér-generátorem podporujícím klikovou hřídel motoru a který také umožňuje hladké startování a zhasínání motoru a nehrozí tak obávané opotřebování startéru, kterým zde slouží jen pro první nastartování motoru. Systém se automaticky dobíjí rekuperací brzdné energie a není potřeba jej připojovat k externímu napájecímu zdroji.

Mild-hybridní modely v nabídce Hyundai: i20 MHEV, i30 MHEV, Kona MHEV, Tucson MHEV

HYBRID (HEV)

Hybridní pohon se skládá z klasického spalovacího motoru (převážně zážehového), kterému napomáhá elektromotor. Spalovací a elektromotor spolu vzájemně spolupracují, kdy nejvíce oceňovaná pomoc elektrmotoru přichází např při rozjezdech ale i v dalších režimech kdy přijde vhod jeho vysoký točivý moment.

Základní hybridní pohon nelze nabíjet z externího zdroje a elektrická energie se získává pouze rekuperací brzdné energie. Modely s hybridním pohonem dosahují znatelného snížení spotřeby oproti běžným automobilům pouze se spalovacím motorem.

Hybridní modely v nabídce Hyundai: Ioniq HEV, Kona HEV, Tucson HEV, Santa Fe HEV

PLUG-IN HYBRID (PHEV)

Plug-in hybridní pohon je rozšířenou verzí obyčejného hybridního pohonu, ale vozy s tímto hnacím ústrojím disponují trakčním akumulátorem s větší kapacitou a výkonnějším elektrickým motorem. Nejdůležitějším rozšířením elektrické sítě plug-in hybridního vozu je zásuvka, se kterou lze nabíjet elektrickou energii z vnějšího zdroje.

Plug-in hybridní vozy nabízejí kombinaci městského ježdění na elektřinu s dojezdem více než 50 kilometrů a běžného mimoměstského ježdění pomocí spalovacího motoru a při jízdě s nimi se nemusíte obávat omezeného dojezdu. Nabíjení z externího zdroje není povinností, ale pravidelným dobíjením lze výrazně snížit provozní náklady.

Plug-in hybridní modely v nabídce Hyundai: Ioniq PHEV, Tucson PHEV, Santa Fe PHEV

https://www.youtube.com/watch?v=BYC1cX4sJRA

ELEKTROMOBIL (EV – ELECTRIC VEHICLE)

Elektromobil pohání pouze jeden nebo více elektromotorů, které získávají elektrickou energii z velkého trakčního akumulátoru, který je u většiny modelů uložen v podlaze karoserie. Běžné elektromobily disponují dojezdem v řádu stovek kilometrů (Kona EV Power až 484 km), a díky neustále se rozšiřující se síti nabíjecích stanic ho lze s trochou plánování využít i na pravidelné jízdy po celé republice.

Pohodlnému využití elektromobilu výrazně pomůže nabíjecí stanice tzv. wallbox, jejíž pomocí může nabíjet přes noc za výhodnější tarif a tak ušetří nejen čas strávený např v garážích obchodních center ale i finanční prostředky.. Největší nevýhodou elektromobilů je vysoká pořizovací cena, ale následný provoz je v dnešních dnech relativně levný. Elektromobily jsou tak nyní vhodné nejen pro každodenní ježdění ve městech.

Elektromobily v nabídce Hyundai: Ioniq Electric, Kona Electric

ELEKTROMOBIL S VODÍKOVÝM PALIVOVÝM ČLÁNKEM (FCV – FUEL CELL VEHICLE)

Vodíkový elektromobil je další variantou elektromobilu, ale elektrickou energii nezískává z velkokapacitních akumulátorů, nýbrž z palivových článků. V palivovém článku dochází k elektrochemické reakci vodíku za přítomnosti kyslíku, čímž vzniká elektřina pro pohon elektromotorů a odpadní látkou je voda, která je odváděna mimo vozidlo.

Provoz elektromobilů s vodíkovým palivovým článkem je bohužel v České republice znesnadněn především absencí plnících stanic na vodík. Během roku 2021 by se tato situace měla změnit, protože na území České republiky budou otevřeny hned čtyři plnící stanice, z nichž jedna bude stát v nedalekém Záluží u Litvínova.

Zdroj: hyundai.cz, autoweb.cz

REKLAMA
REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru