PRŮZKUM: Češi nejvíce řídí sedany a kombíky, většinou kupujeme ojetá auta přímo od majitele
Ilustrační foto
Zajímavosti

ČR - Naprostá většina respondentů ve výzkumu odpověděla, že jejich domácnost má aktuálně k dispozici alespoň jedno auto. Nejčastěji se jedná o vůz či vozy typu sedan, liftback nebo hatchback, hned na druhém místě jsou takzvané „kombíky“. Více než polovina aut v domácnostech respondentů je zároveň starší deseti let – a nejčastěji se jedná o vozy původně zakoupené jako ojeté.

Zajímavou odpověď také přináší otázka, zda dospělí v Česku vědí z hlavy, kdy jim končí platnost jejich řidičského průkazu: skoro polovina odpověděla, že ne. Co se týče inzerce v segmentu automobilů, byla dle monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen Admosphere největším inzerentem prvního kvartálu 2021 značka Toyota.

Výzkum realizovala společnost Nielsen Admosphere metodou online sběru na vzorku 460 respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 18 let.

Asi nikoho nepřekvapí, že velká část české (internetové) populace má v rámci své domácnosti k dispozici osobní auto – tedy bez ohledu na to, zda jej sami řídí nebo ne. Jen 17 % na tuto otázku odpovědělo záporně. Největší část respondentů uvedla, že jejich domácnost disponuje jedním autem (46 %); dvě auta má pak k dispozici o něco více než čtvrtina dotázaných.

Výzkum poskytl odpovědi také na to, jaké typy aut se v domácnostech respondentů nejčastěji vyskytují. Celkem nepřekvapivě bychom se u 51 % vzorku setkali s klasickým sedanem, liftbackem či hatchbackem, tedy nijak zvlášť velkým osobním autem s menším zavazadlovým prostorem. Hned na druhém místě je typ „kombi“ (42 %), tedy osobní auto se zvětšeným zavazadlovým prostorem. U 11 % respondentů bychom našli auto typu SUV (tedy vůz zvládající i lehčí terén) a stejný podíl má také velkoprostorový „rodinný“ automobil se zvětšeným vnitřním prostorem pro osazenstvo. Platí, že větší osobní automobily jako kombi, velkoprostorové vozy nebo SUV mají k dispozici o něco více lidé ve velkých městech. Pro respondenty z vesnic a menších/středních měst byly typičtější odpovědí vozy typu sedan.

A co původ těchto vozů? Respondenti (či přeneseně členové jejich domácnosti) si současná auta nejčastěji pořizovali ojetá, a to v 35 % případů přímo od předchozího majitele, 28 % získalo ojeté vozidlo z bazaru a 15 % od autorizovaného prodejce. 38 % kupovalo auto nové.

Co se týče stáří aut, 52 % respondentů odpovědělo, že jejich domácnost má k dispozici auto či auta starší 10 let. 35 % má naopak v rámci domácnosti vozy relativně nové, tedy mladší 5 let. Necelá třetina uvedla stáří vozu 5-10 let.

Na závěr dostali respondenti otázku, zda z hlavy vědí, kdy končí platnost jejich řidičského průkazu – tedy zda minimálně znají měsíc a rok jeho vypršení. Necelá polovina (47 %) odpověděla, že ne, 37 % ano. Lepší povědomí o tom mají muži než ženy a znalost data také stoupá spolu s věkem dotázaných. Zbylých 17 % vzorku v této otázce uvedlo, že nemají řidičské oprávnění.

Auta v reklamě

Z automobilových značek byla největším inzerentem prvního kvartálu 2021 Toyota, dle monitoringu reklamy Nielsen Admosphere umístila inzerci v médiích v celkové ceníkové hodnotě necelých 144 milionů korun. Druhým největším inzerentem byl mezi značkami Volkswagen s reklamou v hodnotě blížící se 109 milionům korun. Inzerce třetího Hyundaie překročila mezi lednem a březnem tohoto roku ceníkovou cenu 101 milionů korun.

REKLAMA
REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru