Podbořany - Oddělení sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD) při Městském úřadě v Podbořanech dlouhodobě nepůsobí pouze v oblasti pomoci ohroženým dětem a rodinám.
Důležitou součástí práce našich odborníků je i prevence sociálně patologických jevů, která má za cíl předcházet závažným problémům dříve, než vůbec nastanou.
S velkým nasazením a profesionálním přístupem se této důležité oblasti věnují sociální kurátorky paní Pavlína Vildová a Alena Potužáková. Jejich práce není jen výkonem profese, ale skutečným posláním – být dětem oporou, pomocnou rukou i hlasem, který k nim dokáže promluvit otevřeně, srozumitelně a s respektem.
Od října 2024 do května 2025 sociální kurátorky realizují ve většině základních škol v rámci ORP Podbořany vzdělávací program Prevence sociálně patologických jevů. Z oslovených škol se nezapojila pouze Základní škola ve Vroutku. Program je určen pro žáky 6. tříd a prim gymnázií a probíhá ve formě interaktivních setkání v délce dvou vyučovacích hodin. Letos programem prošlo 127 dětí.
Pět hlavních témat, na která se preventivní program zaměřuje, jsou:
- Šikana
- Záškoláctví
- Závislost na omamných a psychotropních látkách
- Trestná činnost
- Ústavní a ochranná výchova
Zpětná vazba od žáků i pedagogů svědčí o smysluplnosti celého projektu. Nejvíce děti zaujalo téma šikany, které je pro mnohé velmi aktuální. Zajímavé také bylo zjištění, že mnoho dětí netušilo, co je to záškoláctví a byly překvapené, že i jejich rodiče mohou nést právní odpovědnost za neomluvenou nepřítomnost ve škole. Výrazný ohlas měly rovněž informace týkající se alkoholu, marihuany a cigaret, o kterých děti často slýchají, ale chybí jim věrohodné a jasné informace. Také u témat jako ústavní a ochranná výchova se děti zajímaly především o to, jak mohou být „umístěny do ústavu“. Mnoho z nich bylo překvapených, že se tak může stát proto, že o to požádají rodiče.
Tato preventivní činnost je nejen o informacích, ale i o navazování důvěry. Děti se učí, že se mohou obracet na dospělé, kteří jim chtějí pomoci, a že za každým problémem se dá najít řešení. Práce paní Vildové a paní Potužákové je v tomto směru nezastupitelná. Dokážou oslovit děti bez moralizování, podpořit je v otevřené diskuzi a vytvořit prostředí, kde se nebojí zeptat a sdílet své zkušenosti.
Jejich práce je často neviditelná, ale její dopad je obrovský. Tímto bych ráda poděkovala za jejich nasazení a lidský přístup, který má smysl – protože prevence není jen o přednáškách, ale o vztahu, důvěře a naději.