Práce jako řidič kamionu lidi neláká, nedostatek řidičů trápí celou Evropu
Práce jako řidič kamionu lidi neláká. Foto: Starke Jobs
Louny

Evropa – V souvislosti s hrozící krizí v zásobování se do popředí zájmu odborné veřejnosti dostalo téma postavení řidiče kamionu pro vnitrostátní i mezinárodní dopravu na trhu práce. V současné době chybí statisíce řidičů kamionů po celé Evropě, na vině je především vysoký věk stávajících řidičů a nezajímavé platové podmínky ve vztahu k náročnosti povolání.

Podle analýzy sdružení dopravců ČESMAD Bohemia v České republice chybí jen v tuzemsku více než 10 tisíc řidičů. Mladí lidé nemají o toto povolání zájem, ti zkušení odcházejí do starobního důchodu nebo za prací do zahraničí. Podle odhadů sdružení se poptávka po řidičích zvedne příští rok o dalších 5 tisíc řidičů. Zájem o práci jako profesionální řidič kamionu lidé nemají podle průzkumů především z důvodu vysoké zodpovědnosti, nulového sociálního kontaktu a také špatně nastavených mezd. Základní mzdy bez diet jsou často pod úrovní celorepublikové průměrné mzdy, což řidiče znevýhodňuje v případě nemoci, ztráty zaměstnání i spoření na důchod.

Výdaje spojené s cestováním jsou příliš vysoké, řidiči musejí rozdíly doplácet ze svého

Své o tom ví i dvaačtyřicetiletý Jiří, který pracoval pro tuzemskou spediční společnost deset let. „Když se mzda kamioňáka zaobalí všemi dietami a příspěvky, zní to krásně, ve skutečnosti to tak ideální není. Na cestách jsem býval od nedělního odpoledne, domů se vracel ve čtvrtek nebo v pátek. Buď jsem šetřil a celý týden neměl pořádné jídlo, nebo jsem se najedl někde v motorestu a to ty peníze hned lítaly. Možnosti hygieny mizerné, zaplatíte si ze svého každou sprchu na benzínce, nezbytná pojistka pro případ jakékoli nečekané události byla vysoká, a taky ze zahraničí dost protelefonujete, když chcete být v kontaktu s rodinou. Často jsem dovezl domů jenom dvacet tisíc, to chcete, když jste pořád pryč,“ vyjmenovává Jiří důvody, proč profesi po deseti letech opustil.

Některé spedice si s dietami hlavu nelámou, mezinárodním řidičům vyplácejí pouze české stravné

Právě otázka financí je dlouhodobě předmětem diskuzí. Cestovní náhrady, jako je zákonné stravné (diety), totiž nepodléhají daňové povinnosti, a proto nemohou být součástí mzdy. Z praxe se ukazuje, že řada společností nevyplácí řidičům mezinárodní přepravy stravné v souladu s nařízením zákoníku práce, který stanovuje výši zahraničního stravného, ale výši počítají jako stravné pro tuzemské pracovní cesty.

„Od pondělí do čtvrtka jsem fyzicky vykonával práci řidiče dodávky na území Velké Británie a Skotska, ve čtvrtek odpoledne jsem teprve vyjížděl domů do České republiky. Ačkoli zákoník práce jasně říká, že jsem měl dostávat zahraniční stravné, zaměstnavatel mi vyplácel pouze tu výši, jakou bych dostal tady v Čechách,“ stěžuje si dnes již bývalý zaměstnanec středně velké spediční společnosti v Ústeckém kraji, pětatřicetiletý Lukáš. „Se zaměstnavatelem nebyla řeč, řekl mi, ať beru, co je, nebo ať jdu jinam, že na moje místo se stojí fronty. Nejde mi ani tak o to, abych si co nejvíc nasyslil, ale o to, že jenom za pití dáte v okolí Londýna víc, než kolik jsem dostal jako náhradu stravného za celý den,“ dodává Lukáš.

Spediční firmy nemohou splnit zaměstnancům jejich podmínky

Podle vyjádření jednatele mezinárodní spediční společnosti se sídlem ve Středočeském kraji na nedostatek řidičů kamionů doplácejí stávající zaměstnanci. „Nejčastějším požadavkem uchazečů o místo řidiče kamionu jsou volné víkendy. To jim ale nemůžeme slíbit, protože i my musíme plnit nasmlouvané závazky. Snažíme se vyjít zaměstnancům vstříc, někdy to ale možné není. Takoví řidiči nakonec odejdou tam, kde jim volné víkendy slíbí. Za měsíc nám často znovu klepou na dveře, že se jednalo o plané sliby a chtějí zpátky k nám,“ komentuje situaci jednatel, který si nepřeje být jmenován.

Řidiče kamionu v Německu nebo Rakousku láká především vysoký platový základ

„S nedostatkem řidičů se Německo potýká úplně stejně jako jiné země v Evropě, přesto tu je profesionální řidič kamionu podstatně lépe platově ohodnocen než v sousedním Česku. Základní mzda se pohybuje v průměru kolem 2500 euro, každý, kdo v Německu pracuje, může taky čerpat Kindergeld ve výši 200 euro na dítě a příjem mu významně zvednou také diety. Po pěti letech má Čech nárok na důchod přímo z Německa a krom toho, řidiči bývají rovnou kmenoví zaměstnanci firem, vzájemná spolupráce tedy může trvat neomezeně dlouhou dobu,“ vyjmenovává Stefan Beck z německé personální agentury Starke Jobs důvody, proč čím dál tím více českých řidičů z povolání odchází jezdit pro některou z německých spedicí.
Podle Becka nacházejí čeští řidiči v Německu, ale i v Rakousku, lidštější přístup zaměstnavatelů. Sdružení dopravců ČESMAD Bohemia se tuto situaci snaží do budoucna zlepšit popularizací profese řidiče mezi studenty středních škol se zaměřením na automobilový průmysl, a také zlepšením pracovních podmínek řidičů kamionu.

REKLAMA
REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru