Autodrom přivítá nejrychlejší seriál sériově vyráběných motocyklů
Ilustrační foto: Autodrom Most
Louny

Most - Ve světovém šampionátu superbiků MOTUL FIM Superbike World Championship, který začátkem srpna zavítá v premiéře na mostecký autodrom, se používají sériově vyráběné silniční motocykly.

Pro závody jsou stroje upravené jen některými komponenty (tlumiče, části motoru, výfuk). Jsou tak na první pohled zaměnitelné ze sériovými modely, které potkáváme v běžném provozu. I proto si šampionát oblíbila řada příznivců motocyklismu.

Zatímco v MotoGP jezdí čistě motocykly postavené pro závodní potřebu, kategorie superbike vychází z produkčních homologovaných motocyklů, které lze zakoupit v showroomu. Jejich úpravy se liší dle kategorie - WorldSBK, WorldSSP, WorldSSP300.

„Pokud se budeme bavit o nejvyšší třídě, tedy superbike, jsou úpravy poměrně výrazné. Motocykl má upravený motor, jiné pérovaní, brzdy, kola, zadní kyvnou vidlici, přepákování kyvky, elektroniku a pak samozřejmě pádové díly (stupačky, řídítka, kapoty). Výkon je vyšší, motorka lépe funguje. Co se brzd a podvozku týče je lehčí a má samozřejmě propracovanější elektroniku, a to především nastavení kontroly trakce, ride by wire, motorové brzdy, antiwheelie,“ vyjmenoval úspěšný motocyklový jezdec Jakub Smrž, dlouholetý účastník seriálu MotoGP i světového šampionátu superbiků. V současné době je manažerem týmu Accolade Smrz Racing mistrovství světa superbiků v kategorii WorldSSP300.

MotoGP a WorldSBK fungují na základě odlišných technických regulí, které jim nařizuje promotér a držitel komerčních práv obou šampionátů, společnost Dorna, a to společně s Mezinárodní federací motocyklistů FIM. Regule umožňují udržení ducha fair play. MotoGP má volnější pravidla než WorldSBK, a to proto, aby konstruktéři měli větší volnost v inovacích. MotoGP tak má povoleno mnohem více lehčích a pevnějších materiálů jako je titan, slitiny magnézia nebo karbon.

V duchu udržení rozumných rozpočtových pravidel jsou výše zmíněné materiály ve WorldSBK limitovány. Všechny motocykly této kategorie navíc musí mít produkční sériový rám. Dále jsou zakázána karbonová kola, karbonové a keramické brzdové kotouče, použití titanu při konstrukci kyvné vidlice, přední vidlice, řídítek, nebo čepů kol a čepu kyvné vidlice. Zůstává tak mnohem blíž sériovým strojům, na nichž se do dějiště šampionátu sjíždějí skalní fanoušci.

MOTUL FIM Superbike World Championship má v letošním kalendáři 13 závodních víkendů, šestým z nich bude ve dnech 6. až 8. srpna premiéra v Mostě. Jezdci mají za sebou tři závodní víkendy, ve Španělsku, Portugalsku a Itálii. Po devíti závodech je v čele průběžného pořadí královské třídy WorldSBK šestinásobný světový šampion Brit Jonathan Rea. V kategorii WorldSSP vévodí žebříčku Dominique Aegerter ze Švýcarska. Kategorii WorldSSP300, kde figurují ve startovním poli i dva mladí Češi Oliver König a Petr Svoboda, zatím ovládá španělský jezdec Adrian Huertas.

REKLAMA
REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru