Ústecký kraj - Uchazeče o řidičský průkaz čeká od 1. listopadu v autoškolách řada novinek. Na budoucí řidiče v rámci teorie i praxe čekají nové požadavky týkající se i provozu vozidla, jeho vybavení a technické zařízení. Upozorňuje na to severočeský koordinátor Besipu Jan Pechout s tím, že od listopadu se změnila vyhláška o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel v autoškolách.

Vyhláška nově upřesňuje některá obecná ustanovení týkající se názvosloví Evropské unie, ale reaguje také na nové požadavky z hlediska provozu vozidel, jejich vybavení a technických zařízení. Zabývá se nejen adepty, kteří chtějí získat řidičské oprávnění, ale také výukou a výcvikem, zdokonalovacími školeními i zkušebními komisaři.

Například ve třetí části v § 14 je doplněn prakticky celý odstavec týkající se zkušebních komisařů, kteří nyní musejí mít, kromě jiného, znalosti nejen z ovládání a údržby vozidla, ale také bezpečnosti při manipulaci s nákladem, hospodárného řízení z hlediska spotřeby pohonných hmot, provozních nákladů a šetrnosti k životnímu prostředí, technických vlastností vozidel a jejich konstrukčních celků, zejména řízení, pneumatik, brzd, světel, a fyzikálních vlastností vozidel, zejména rychlosti, tření, dynamiky a energie. Žadatel o získání průkazu zkušebního komisaře nyní rovněž musí prokázat vysokou úroveň znalostí a dovedností při řízení motorových vozidel těch skupin, pro které je oprávněn provádět zkoušky žadatelů o řidičská oprávnění.

V testu u zkoušky z odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel bude muset uchazeč nově prokázat i znalost způsobu bezpečného řízení vozidla v tunelech, u větších vozidel, tedy skupiny řidičských průkazů od skupiny C výše (týká se tedy především profesionálních řidičů) také základní znalosti z první pomoci a funkce provozních kapalin, zásady jejich kontroly, doplňování a výměny, zásady mazání jednotlivých částí vozidla a jejich kontroly a údržby v rámci ochrany před mrazem; zásady konstrukce, montáže a správného užívání pneumatik, zapojení, užívání a denní údržby brzdných systémů a regulátorů rychlosti, používání brzd s protiblokovacím systémem, typy spojovacích systémů, jejich funkce, hlavní části, jejich zapojení, užívání a denní údržbu; zásady preventivní údržby vozidel a řádných nezbytných běžných oprav a orientovat se i v otázkách odpovědnosti řidiče při nakládce, přepravě a vykládce nákladu.

Nově i okolo motorek

Nově jsou stanoveny určitě úkony, které musí zvládnout žadatel o řidičské oprávnění pro jednotlivé skupiny řidičských oprávnění na motocykly. Jedná se například o kontrolu před zahájením jízdy, schopnost vést motocykl bez použití motoru, sejmutí motocyklu ze stojanu a jeho opětovné postavení na stojan, a dále také o prokázání schopnosti samostatného ovládání motocyklu bez přítomnosti druhé osoby na sedadle spolujezdce. K tomu účelu vyhláška doplňuje rovněž obrazovou přílohu, která přesně stanoví, jaké situace a úkony musí žadatel o oprávnění zvládnout. Jedná se například o pomalou jízdu, bezpečné otočení s motocyklem, projetí slalomu, brzdění na přesnost a podobně.

Pro všechny skupiny vozidel se pak praktické zkouška rozšíří například také o prokázání schopností při jízdě v zatáčkách, při míjení protijedoucích vozidel, včetně úseků s omezeným prostorem, předjíždění vozidel, jízda kolem překážek, zaparkovaných aut, dodržování bezpečného odstupu, rozjezd po zaparkování, po zastavení v provozu a po výjezdu z vozovky, průjezd dálničním uzlem a tunelem a také provedení nezbytných bezpečnostních opatření při opuštění vozidla.

Novela zákona rovněž rozšiřuje a podrobně popisuje hodnocení zkoušky z praktické jízdy a upřesňuje náležitosti záznamu o této zkoušce.

REKLAMA
REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru