Velemyšleves - Je dlouhý přes půl kilometru, široký jedenáct metrů a bude se po něm moci jezdit osmdesátikilometrovou rychlostí. A to už brzy. Podívejte se blíže na přemostění údolí říčky Chomutovky u obce Velemyšleves.
Dvoukilometrovou cestu z jedné strany údolí na druhou překonáte po otevření mostu, v současnosti největší rozpracované české mostní stavby, za slabé dvě minutky. Netrpělivě na to čekají řidiči, cestující autobusy i obyvatelé silnou dopravou zatížené Velemyšlevsi. Tu obchvat s mostem míjejí na východní straně. „Datum dokončení je stanovený na 17. listopadu. Vzhledem k fázi stavby i s ohledem k počasí nemáme zatím důvod se obávat, že bychom to nestihli," uvedl Martin Vidimský z chomutovské správy Ředitelství silnic a dálnic.
Celý obchvat vyjde přes šest set milionů korun, polovinu z této částky stojí právě mostní konstrukce. Na ní se nyní pokládá pečetící vrstva a staví se zábradlí.
Na stavbu se měl v pátek odpoledne přijet podívat český premiér, vzhledem k jinému neodkladnému programu ale nedorazil. Silničáři i tak provedli po mostě dorazivší hosty.
„Pokud se průmyslové zóny Joseph a Triangle naplní podle předpokladů, vytíženost komunikace se ještě zvýší," připomněla problémy obyvatel dotčených obcí, přes něž vede nynější silnice, Gabriela Nekolová, předsedkyně Hospodářské a sociální rady Ústeckého kraje. Potvrzuje to i starostka Havraně Zdeňka Smetanová. „I přes současnou nízkou naplněnost zón je doprava přes naši obec tragédií," upozorňuje. I proto se bude zasazovat o budoucí vybudování obchvatu Havraně (tématu se budeme věnovat v samostatném článku).
- Průmyslová zóna Triangle – předpokládaný celkový počet pracovních míst = 7 000 - 9 000, aktuální stav zaměstnanců (k 30.6.) – 3 023 osob (do konce roku 2019 předpoklad nárůstu na cca 6 000 osob). Celková plocha 364 ha, volné připravené plochy pro investory 111,92 ha.
- Průmyslová zóna Joseph - předpokládaný celkový počet pracovních míst = 3 000 - 5 000, aktuální stav zaměstnanců (červenec) - cca 1 000 osob. Celková plocha 196 ha, více než 130 ha volných ploch.
Zdroj: HSR ÚK
Budování významných dopravních staveb považuje za důležité poslanec Jaroslav Foldyna (ČSSD). „Pokud chceme budovat a růst HDP, potřebujeme k tomu komunikace. To je klíčová věc," uvedl. Tempo výstavby ale leckdy vázne. „Rychlost a kvalita se musí ještě zintenzivnit. Tomu nyní brání, že nemáme zákon o liniových stavbách," dodal. Tento zákon má být nástrojem pro pružnější stavbu například dálnic a železnic.